Rodzaje diet – dieta ketogeniczna

Na świecie mnóstwo osób stosuje różnorodne diety, które najczęściej mają na celu dbałość o zdrowie i utrzymanie organizmu w dobrej formie. Są również osoby, które ze względu na swoje choroby lub obciążenie dużym ich ryzykiem, niejako zmuszone są, by przestrzegać diety, którą zalecił im lekarz. Ogromna liczba osób z nadwagą stosuje je natomiast po to, by zrzucić zbędne kilogramy.

Czym jest dieta?

Słowo „dieta” budzi zazwyczaj niezbyt przyjemne skojarzenia. Łączymy je najczęściej z myślą o konieczności rezygnacji z wielu potraw i w ogóle odmawianiem sobie jedzenia. Niektórym przywodzi to na myśl spędzanie długich godzin w kuchni, na przygotowywaniu mało smacznych posiłków. Jednak tak naprawdę słowo „dieta ” ma całkiem inne znaczenie i wcale nie odnosi się, jak błędnie sądzi większość osób, do strategii żywienia, mającej na celu ubytek masy ciała. Dieta to po prostu jakościowy i ilościowy dobór pokarmów, który ma postać posiłków i przekąsek. Z tego wynika, że każdy człowiek jakąś dietę stosuje. Inna sprawa, czy dieta ta jest odpowiednio zbilansowana. Bardzo często bywa, że nie jest ona odpowiednio dopasowana do potrzeb fizjologicznych organizmu człowieka oraz celu, jaki chciałby osiągnąć.

Zdrowa dieta – czyli jaka?

Organizm ludzki, do prawidłowego funkcjonowania, wymaga codziennego dostarczania wielu substancji w odpowiednich dawkach. Z licznych składników, koniecznych dla zdrowia, wymienić trzeba:
– białko czyli aminokwasy, których jest aż 20, z czego 8 jest niezbędnych,
– tłuszcz, zwłaszcza kwasy tłuszczowe wielonienasycone, chociaż inne również są potrzebne,
– węglowodany, pochodzące z dobrych źródeł,
– witaminy,
– minerały,
– błonnik.
Jeżeli te substancje nie będą dostarczane regularnie, mogą pojawić się rozmaite problemy zdrowotne.

Rodzaje diet

Wprawdzie dzisiaj dieta kojarzy się najczęściej z odchudzaniem, ale rodzajów diet jest znacznie więcej. Wyróżnia się, na przykład:

– Diety eliminacyjne, które wykluczają jeden lub więcej składników. Stosuje się je zazwyczaj podczas alergii lub nietolerancji pokarmowej.

– Diety monoskładnikowe, oparte o jeden składnik, np. popularna dieta kapuściana. Diety te stosują osoby odchudzające się lub pragnące oczyścić organizm. Lekarze jednak ostrzegają przed ich stosowaniem, ze względu na niebezpieczeństwo niedoborów różnych niezbędnych składników odżywczych.

– Diety białkowe, których założeniem jest znaczące ograniczenie spożycia węglowodanów na rzecz białka. Do tych diet zaliczyć można dietę Dukana czy dietę strefową. Nie jest jednak wskazane długotrwałe ich stosowanie, gdyż może być ono przyczyną nadmiernego obciążenia nerek i szybkiej utraty wapnia z kości.

– Diety wysokotłuszczowe (dieta Kwaśniewskiego czy Atkinsa) stały się ostatnio bardzo popularne za sprawą diety ketogenicznej, stosowanej podczas odchudzania. Dostarczają one 80% energii z tłuszczu. Prowadzi to do ketozy, która z kolei obniża masą ciała.

– Diety warzywno-owocowe wykluczają większość produktów spożywczych, opierając się jedynie na warzywach i niskocukrowych owocach. Diety te (np. dieta dr Dąbrowskiej czy dieta Daniela) polecane są również jako post leczniczy i sposób na odchudzanie.

– Diety zdrowotne cechuje różnorodność, w zależności od potrzeb i narządu, który należy odciążyć. Mogą to być diety niskobiałkowe, łatwostrawne, bogatoresztkowe i inne. Dietę wprowadza się pod kontrolą dietetyka. Czasem stosowana jest ona przez określony czas, np. bezpośrednio po zabiegu operacyjnym, ale także bywa, że taka dieta musi być przestrzegana już do końca życia, np. przy cukrzycy.

– Diety rozdzielne nazywane są też dietami niełączenia. Ich zasada polega na tym, aby nie łączyć w jednym posiłku białek z węglowodanami. Są one w pełni bezpieczne pod warunkiem, że są urozmaicone i pełnowartościowe.

– Diety wegetariańskie i wegańskie wykluczają mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego. Takie diety odpowiednio zbilansowane mogą być z powodzeniem stosowane na różnych etapach życia.

Dieta ketogeniczna a odchudzanie

Ze względu na swoją ogromną popularność, dieta ketogeniczna zasługuje na większą uwagę.
Dieta ta, o czym już wcześniej była mowa, opiera się na znacznym ograniczeniu spożycia węglowodanów oraz zwiększeniu przyjmowania odpowiednio dobranych tłuszczy. I o ile w zwykłej, codziennej diecie ilość spożywanych tłuszczy to około 30%, o tyle w diecie ketogennej jest to ponad 80%.
Niektóre osoby pewnie wątpią, bo czy można schudnąć objadając się tłustym mięsem? Okazuje się, że tak i to bardzo szybko. Wiąże się to przede wszystkim z hamowaniem uczucia głodu przez wysokie stężenie ciał ketonowych. Jednak dla osób, które myślą, że na diecie tej będą mogli spożywać bez ograniczeń duże ilości smażonych kiełbasek, schabowych czy steków, jest zła wiadomość. Trzeba bowiem wiedzieć, że chociaż dieta ketogeniczna opiera się na tłuszczach, to muszą one być zdrowe i odpowiednio dobrane. W innym wypadku może dojść do poważnych kłopotów zdrowotnych.
Zatem tłuszcze w tej diecie mogą być pozyskiwane z olejów roślinnych, ale też masła czy majonezu, a nawet smalcu. Źródłem białka są mięsa (drób, jagnięcina, wołowina, wieprzowina, tłuste ryby, sery) i wędliny. Węglowodanów natomiast mają dostarczać niektóre warzywa oraz owoce o niskiej zawartości cukru (np. truskawki, grapefruity, awokado). Stosując dietę ketogeniczną należy całkowicie wykluczyć:
– słodycze i miód,
– produkty zbożowe, ryż, płatki, kasze,
– słodkie owoce, przetwory, np. dżemy.
W diecie raz na dwa tygodnie można pozwolić sobie na węglowodany, ale tylko jednego dnia, by potem znów przejść na ketozę.

Dieta ketogeniczna uważana jest za jedną z najskuteczniejszych diet odchudzających. Przed jej zastosowaniem trzeba jednak udać się do dietetyka, by zasięgnąć fachowej porady.
Warto wiedzieć, że dieta ta z powodzeniem stosowana jest również w wielu chorobach, takich jak padaczka lekooporna u dzieci, stwardnienie guzowate, choroba Alzheimera. Parkinsona, zespół Retta czy zespół Draveta.
Natomiast stosować tej diety nie powinny osoby chore na cukrzycę, porfirię, kamicę nerek, dróg żółciowych, wątrobę, refluks żołądkowo-przełykowy czy zaburzenia metaboliczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *