Jak na faceta przystało

Za oknem zima, świat otulony białym puchem. Zimno, ponuro i w ogóle nic się nie chce. A przecież wypada o siebie zadbać. Bo dbanie o siebie to nie tylko domena kobiet. A skoro mowa o dbałości, na pewno mamy tu na myśli dbanie o ciało. O stan zdrowia. Czyli o odchudzanie. Odchudzanie u mężczyzn to bardzo ważna sprawa, dlatego też – póki zima – przemyśleć kilka istotnych spraw i opracować jakiś plan dla siebie.

Zapewne – jak każdy z nas – marzysz o płaskim brzuchu, silnych ramionach i prostej sylwetce. No bo w końcu, który mężczyzna o tym nie marzy. Nikt jednak nie rodzi się Supermanem, a na taką sylwetkę trzeba zapracować. Ciężko zapracować. A do tego trzeba mieć ogromne pokłady cierpliwości – bo zniechęcenie potrafi często przychodzić.

Póki co za oknem zima, ale w końcu przecież musi przyjść wiosna, nieprawdaż? No właśnie, zanim więc przyjdzie, warto zdobyć się na odrobinę chociaż motywacji i – na początek – chcieć zmienić coś w sobie. Wiosna – na która tak przecież czekamy – jest najlepszą porą, aby podjąć aktywność fizyczną. Dlaczego? To proste. Dni będą coraz dłuższe, a światło słoneczne podniesie poziom endorfin – dzięki temu będzie ci się bardziej chciało ćwiczyć i łatwiej ci będzie zmobilizować się do wysiłku. Nie myśl, nie marz – tylko działaj. Wsłuchaj się w głos swojego organizmu, posłuchaj uważnie, co ma ci do powiedzenia. Zapewne usłyszysz zachętę do ćwiczeń. I tak trzymaj, bo warto! Dlaczego? Opisuję i objaśniam. Regularne ćwiczenia fizyczne mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie umysłu, w dodatku zmniejsza ryzyko zapadalności na choroby przewlekłe. Czyli – im więcej i częściej się ruszasz, tym rzadziej chorujesz. A także wyzwalasz w sobie potężne pokłady energii. Masz jeszcze wątpliwości, że warto?

Zmierz sobie obwód brzucha. Według ustaleń Światowej Organizacji Zdrowia nie powinien on przekraczać stu dwóch centymetrów. Jakiekolwiek przekroczenie tej wartości wskazuje już na otyłość brzuszną. Pomiaru takiego powinieneś dokonać na poziomie pępka. Jeśli wyniki wyjdą niezadowalająco – czas najwyższy, żeby nie tylko pomyśleć o regularnym ruchu, ale także wprowadzić te plany w życie.

Żebyś mógł tracić na wadze, nie obędziesz się bez zwiększenia swej aktywności fizycznej. Nie jest łatwo, to fakt. Nigdy, Początki przecież zawsze są trudne, a gdy w dodatku twojemu wysiłkowi zaczynają towarzyszyć zakwasy, łatwo się wówczas zniechęcić, rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady. Ale ty tego nie zrobisz, wiem o tym. Jesteś facetem, a facet musi być wytrwały. No właśnie, więc głowa do góry, twarzą ku słońcu i te sprawy. Wszak zakwasy i inne nieprzyjemne dolegliwości to tylko stan przejściowy. Po prostu trenuj systematycznie, a im dłużej będziesz to robić, tym lepsze zaczniesz osiągać efekty. Tu warto, abyś wiedział, że tkankę tłuszczową zaczniesz spalać dopiero wtedy, gdy twój trening będzie trwał dłużej niż trzydzieści minut – po takim bowiem czasie twój organizm zacznie sięgać do rezerw tłuszczowych.

Nieraz mówi się o „zrzucaniu brzucha”. No tak to już jest, iż u nas, facetów, nadmiar tłuszczu magazynowany jest w okolicach brzucha. Taki stan rzeczy nazywamy otyłością typu androidalnego, względnie też otyłością typu jabłko. Taki sposób rozmieszczenia tkanki tłuszczowej najczęściej skutkuje pojawieniem się w przyszłości chorób układu krążenia. Na szczęście regularny wysiłek fizyczny zmniejsza to ryzyko, hamując odkładanie się tłuszczu w okolicy brzucha, a także poprawia proporcje ciała i – co także jest bardzo ważne – samopoczucie.

Jak dobrać odpowiednie ćwiczenia, by odchudzanie nie było katorgą, a czystą przyjemnością? Najlepiej oczywiście dokonać tego samemu, przy dokładnym uwzględnieniu własnych możliwości i preferencji. Dlatego też całkiem dobrym wyborem, a także pomysłem na spędzenie wolnego czasu mogą być wszelkie rodzaje ćwiczeń dynamicznych – gimnastyka, jogging, marsz w terenie, pływanie czy też wolny bieg. Do wyboru, do koloru. Każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Jak natomiast zacząć odchudzanie przy wykorzystaniu konkretnego rodzaju ćwiczeń? Najlepiej oczywiście zacząć od trzydziestominutowego marszu, rzecz jasna poprzedzonego trwającą od pięciu do dziesięciu minut dynamiczną rozgrzewką. Warto stopniowo rozszerzać program ćwiczeń – na przykład wydłużając treningi o dziesięć minut – i tak co tydzień. Należy też zadbać o regularność wysiłku – zalecane jest wygospodarowanie od trzydziestu do sześćdziesięciu minut co najmniej trzy razy w tygodniu. Poza tym trzeba pamiętać, że aktywność fizyczna może przybierać różne formy. To nie musi być koniecznie trening na siłowni, ale także długi spacer, praca w ogrodzie, a także zakupy – w obie strony na piechotę – czy też sprzątanie. Ponadto ruch ma być przyjemnością, a nie karą za grzechy niepopełnione – musisz to lubić, bo inaczej tylko się zniechęcisz. I z wymarzonej, zdrowej sylwetki nici. Dlatego też warto poświęcić należytą uwagę także wyborowi miejsca ćwiczeń. Jeśli jesteś fanem siłowni, nie wybieraj pierwszej z brzegu – bo blisko, bo tanio, bo coś. Oczywiście, położenie ma znaczenie – chyba z większą przyjemnością będziesz chodził na siłownię mieszczącą się tuż za przysłowiowym rogiem, niż gdzieś na drugim końcu miasta. Musisz też wybraną przez siebie siłownię dokładnie obejrzeć. Jak jest wyposażona, jaki standard usług świadczonych przez personel jest tam obecny. Bo nie wystarczy zasięgnąć informacji w internecie. Wbrew pozorom – nie ma tam wszystkiego. A skoro już o siłowni mowa – zawsze warto jest zainwestować w doradztwo trenera. Opieka profesjonalisty nie tylko sprawi, że twoje ćwiczenia wywołają pożądane efekty, ale także wzrośnie twoja pewność siebie.

Musisz się także nauczyć cierpliwości. To, że nie osiągasz wymarzonej sylwetki w zastraszającym tempie, a całe ciało boli niemiłosiernie po treningu, to jeszcze nic nie znaczy. Jak mówiłem, początki zawsze są trudne. Wyeliminuj także pewne rzeczy ze swojej diety. Zapomnij o kawie, piwie, czipsach czy innych tego typu przekąskach. A czego nie może zabraknąć w twojej diecie? Wapnia. To na pewno.

Gdy spełnisz to wszystko, czeka cię nie lada nagroda – tak więc do boju, do przodu, więcej motywacji, a sukces będzie twój. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *