Jadłospis na odchudzanie

Problemy związane z nadwagą i otyłością dotykają coraz więcej osób w różnym wieku. We wszystkich krajach wysokorozwiniętych ludzi otyłych przybywa z każdym rokiem. W Polsce problem nadmiernej wagi ma już połowa populacji. Co rok grono ludzi cierpiących z powodu nadwagi powiększa się o prawie 3%. Wszelkie wskaźniki rokują bardzo źle. Jedzenie jest tanie, łatwo dostępne, przy jednoczesnej niskiej jakości i wartości odżywczej. Większość produktów nie pochodzi ze źródeł ekologicznych i zawiera ogromne ilości sztucznych środków poprawiających smak, zapach, konsystencję. Wprawdzie człowiekowi do życia niezbędne są niemal wszystkie pierwiastki z tablicy Mendelejewa, ale to nie znaczy że mamy je spożywać w takich szkodliwych ilościach.
Najlepszym sposobem utrzymania właściwej wagi jest profilaktyka. To oznacza odpowiedni sposób odżywiania się oraz właściwy poziom aktywności fizycznej. Zróżnicowana, bogata w witaminy i minerały dieta we właściwych proporcjach ilościowych jest gwarancją utrzymania wagi na właściwym poziomie. Dzięki temu jest to również niemal pewność utrzymania dobrego stanu zdrowia i szansa na długie życie. Ludzie z nadwagą lub otyłością chorują na liczne przewlekłe choroby metaboliczne, wśród których najpoważniejszą jest cukrzyca typu 2. Nieleczona cukrzyca prowadzi do poważnych powikłań i jest przyczyną przedwczesnych zgonów. Otyli mają problemy z alergią, układem krążenia, układem ruchu. Narządy wewnętrzne źle dotlenione i toczone nadmiarem tłuszczu są mało wydolne i szybko ulegają uszkodzeniom. Obciążone stawy i kręgosłup bolą, deformują się, ulegają trwałym zwyrodnieniom, które czasem całkowicie uniemożliwiają poruszanie się i skazują człowieka na wózek inwalidzki. Problemy z układem krążenia, to głównie choroba nadciśnieniowa, która zagraża udarami mózgu oraz liczne schorzenia serca, z miażdżycą tętnic wieńcowych włącznie. Otyli są zagrożeni chorobami i skróceniem życia kilkukrotnie bardziej niż ludzie uprawiający sporty ekstremalne.
Aby przywrócić organizmowi równowagę i dać sobie szansę na długie życie warto podjąć decyzję o kuracji odchudzającej. Niewątpliwie najważniejszą rolę w takiej kuracji odgrywa dieta. Jadłospis na odchudzanie musi być ułożony tak, aby przy znacznym czasem ograniczeniu wartości energetycznej posiłków, nie spowodować deficytów w dostarczaniu ważnych dla ludzkiego organizmu i jego funkcjonowania składników pokarmowych. Każda dieta wymaga przemyślenia, a najlepiej jeśli spersonalizowaną dietę i jadłospis na odchudzanie ułoży specjalista od żywienia czyli dietetyk lub lekarz leczący otyłość – bariatra.
W diecie odchudzającej należy postawić na redukcję energii dostarczanej głównie za pośrednictwem tłuszczów i węglowodanów. Jeśli ktoś ma niedużą nadwagę i chce pozbyć się 2-3 kilogramów, to wystarczy mu kilkudniowa dieta typu norweskiego czy nasza polska dieta kapuściana. Jedząc przez siedem dni przygotowaną zupę na bazie białej kapusty i innych warzyw, można stracić nawet około 4 kilogramy.
Przy większej nadwadze czy otyłości odchudzanie powinno być mniej intensywne i rozciągnięte w czasie. Jeśli nie chcemy zagłębiać się w tajniki dietetycznego odżywiania, to zredukujmy ilość pokarmów, które spożywamy. Zmniejszenie porcji, albo wyeliminowanie niektórych pokarmów i zastąpienie ich innymi spowoduje ujemny bilans energetyczny. Zamiast śmietanki do zupy czy sałatki możemy dodać chudy jogurt. Tłusty ser zastąpmy chudym. Herbaty i kawy można nie słodzić, albo posłodzić trochę mniej. Zapomnijmy, że istnieją kolorowe napoje gazowane, a alkohol niech nam towarzyszy tylko podczas wyjątkowych okazji. Jeśli odchudzając się dostarczymy mniej kalorii niż organizm zużył, to będzie musiał sięgać do zapasów zgromadzonych w postaci wałeczków tłuszczu. Jadłospis na odchudzanie musi zawierać nie tylko niższą zawartość energii, ale powinien uwzględniać zapotrzebowanie na minerały, mikroelementy, witaminy. Każda reakcja biochemiczna zachodząca podczas procesów metabolicznych wymaga obecności katalizatorów, którymi są witaminy. Bez nich metabolizm jest osłabiony, nieskuteczny. Brak witamin skutkować może licznymi chorobami. Jeśli w diecie będzie za mało warzyw i owoców, to na czas kuracji odchudzającej warto sięgnąć po suplementy witaminowe. Gotowe suplementy zawierające komplet witamin oraz różne minerały można kupić w aptekach lub sklepach drogeryjnych.
Suplementacji wymaga również dieta uboga w błonnik. Brak tego składnika pokarmowego zaburza funkcjonowanie układu wydalniczego. Najwięcej błonnika jest w warzywach, owocach, ziarnach i nasionach. Podczas diety można stosować błonnik zakupiony w aptece. Jest on w postaci suchego proszku, który należy wymieszać z wodą lub połknąć popijając dużą ilością płynu.
Układając jadłospis na odchudzanie trzeba mieć na uwadze tryb naszego życia, a przede wszystkim rozkład dnia. Podczas kuracji odchudzającej nie można się głodzić. Przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny. Jeśli pracujemy do późna, to trzeba zapakować sobie do pracy dwa lub nawet trzy posiłki. Jeśli nas na to stać można skorzystać z usług firm oferujących tak zwaną dietę pudełkową – nie trzeba wówczas przygotowywać rano posiłków na cały dzień. Zbyt długie przerwy między posiłkami zaburzają gospodarkę insulinową i w ten sposób mogą przyczynić się do powstania cukrzycy.
Znaczące miejsce w diecie odchudzającej powinna mieć woda. Najlepiej jeśli dostarczymy jej 2-2,5 litra na dobę. Przy zwiększonej aktywności fizycznej musi być to proporcjonalnie więcej. Najlepsza jest woda niegazowana zawierająca minerały, których czasem w diecie brakuje. Podczas odchudzania pomocne będą również herbaty ziołowe oraz herbata zielona. Kawa niesłodzone i bez dodatku śmietanki nie jest zakazana, ale spożywanie większej ilości kawy zakłóca gospodarkę jonową, głównie poprzez wypłukanie jonów magnezu i potasu. Osoby spożywające dużo kawy powinny zaopatrzyć się w preparaty zawierające te minerały.
Nawet najlepsza dieta to za mało aby uzyskać pełnię zdrowia i doskonały wygląd. Do diety trzeba dodać sporą porcję aktywności fizycznej. To jak bardzo intensywne ćwiczenia fizyczne zastosujemy jest sprawą drugorzędną – najważniejsza jest konsekwencja i systematyczność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *